امروز پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ العربی

اهمیت تعمیر و نگهداری آسانسورها و پلکان برقی

در دنیای پیشرفته امروز،بار شد روز افزون فناوری و رشد عمودی شهرها و ترافیک عمومی بکارگیری افراد متخصص در این حرفه امری ضروری است .مراقبت و نگهداری از ساختمانها که آسانسور نیز بخشی از آنهاست اهمیت ویژای دارد.طی سالیان اخیر با افزایش تعداد ساختمانهای بلند برای جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر مراقبت و نگهداری باید بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد وبا افزایش متوسط سن جامعه که رو به کهولت دارد و همچنین با در نظر گرفتن افرادی که به دلیل هشت سال دفاع مقدس یا به هر دلیل دیگر دچار معلولیت هستند مراقبت و نگهداری آسانسورها که از آن به عنوان قلب ساختمان یاد میکنند اهمیت ویژه ای می یابد.

کلمات کلیدی:آسانسور، پلکان برقی، تعمیر و نگهداری ، پیشگیری ،طول عمر

1.مقدمه

آسانسورها مانند بقیه دستگاههای الکترونیکی و مکانیکی دستخوش تغییر هستند و بسیار پیچیده شده اند ،بلرای مثال مجهز به کلیدهایی هستند که اجازه دسترسی به طبقات خاصی را می دهند،توسط سیستم مدیریت کارکرد آسانسور کنترل می شوند(EMS) یا مجهز به سیستم انتخاب طبقه در خارج از کابین شده اند(DSS) .آسانسورهای نسل قبلی نظام بسیار ساده ای داشتند بطوریکه کاملا توسط تکنیسین قابل رد یابی و رفع ایراد بودن بنابراین تعمیر و نگهداری بر پایه مهارت های الکتریکی و مکانیکی یک تکنسین مجرب و دسترسی به قطعات یدکی بوده است اما آسانسورهای امروزی گونه ای متفاوت هستند،ریز پردازنده ها بسیاری از وظایف را برعهده دارند که بازدهی و ایمنی دستگاه را افزایش می دهند. عملکرد درست این دستگاه ها به چیزی بیش از مهارت پایه ذکر شده نیاز دارد. تکنیسین های امروزی اسانسور باید با شبکه های ارتباطی دیجیتال و عیب یابی الکترونیکی آشنائی داشته باشند.همچنین باید مهارت های پایه الکترونیکی و مکانیکی را نیز آموخته باشند . بنابراین این شخص نسبت به گذشته به منابع اطلاعات وسیع تری نیاز دارد.

2.اهمیت سرویس و نگهداری آسانسورها

طول عمر مورد انتظار از آسانسورها 25 تا 30 سال است که به دلیل استفاده نادرست این مدت بسیار کاهش یافته است .آسانسورهای نو یا قدیمی ،نیاز به بازرسی مرتب نگهداری تنظیم و بعضا روغن کاری داردو اغلب مدیران ساختمان ناچارند بین تعمیر و نگهداری آسانسور و بودجه ساختمان تعادل برقرار کنند. دستگاههای حیاتی ساختمان مانند آسانسورها نیاز به سرویسی دارند که قابل اطمینان باشد که هم از مشکلات جلو گیری کند و هم به هنگام مواجه شدن با یکی از مشکلات  سریع ایراد رفع شود . باید توجه داشت اگر عواملی مانند مدت خرابی،نارضایتی بهره بردار و خدمات پیشگیرانه را در نظر بگیریم،ارزانترین قرارداد تعمیر و نگهداری همواره باعث کاهش هزینه ها در بلند مدت نخواهد شد. بطور کلی  میتوان گفت هرچه خدمات پیشگیرانه جامعتر و کاملتر باشند تجهیزات عملکرد بهتری  خ واهند داشت و از اتفاقات ناگهانی هزینه ساز کاسته خواهد شد . یک قرارداد تعمیر و نگهداری کامل با شرکت های مناسب صاحب صلاحیت از تعمیرات اساسی و تعویض زود هنگام قطعات جلوگیری می کند و میتواند عمر آسانسور های ساختمان را بالا ببرد اما متاسفانه دیده می شود که معمولا این قراردادها دارای نواقص و با اشخاص حقیقی بصورت توافقی با مبالغ پائین بسته میشود که اطمینان بخش نخواهد بود معمولا این افراد دارای مهارت کافی برای این امر نیستند و د رتمام ساعات شبانه روز نیز در دسترس نیستاند . یک  فرد توانائی حضور در چند ساختمان را در یک زمان ندارد . حالتی را در نظر بگیرید که موقعیتی اضطراری در دو ساختمان متفاوت تحت پوشش این شخص رخ داده است. همچنین این افرادی تجهیزاتی که نیاز به تعویض دارند را در انبار خود ندارند و باید در صورت نیاز از بازار تهیه کنند.طبق مقررات در حال بازنگری، یک قرارداد تعمیر و نگهداری قراردادی است با شخصی حقوقی ( شرکت مناسب صاحب صلاحیت) که وی را متعهد به بازدید دوره ای  روغن کاری تنظیم تعویض قطعه و انجام دادن تست های ایمنی برای آسانسورها و تست سالیانه آنها برای اطمینان از کارکرد ایمن آسانسور می کند.یک قرارداد تعمیر و نگهداری خوب از جهات مختلف سود آور است :1-از سرمایه گذاری اصلی که خود آسانسور است حفاظت می کند یعنی با انجام دادن خدمات پیشگیرانه نیاز به تعمیرات اساسی را کاهش میدهد.2-اگربا شرکت مناسبی قرارداد بسته شود،میتوان در زمان مناسب برای به روز رسانی تجهیزات سرمایه گذاری کرد.3- مهمتر از همه افزایش ایمنی است. اگرچه نمیتوان جلوی همه حوادث را گرفت اما با یک قرارداد تعمیر و نگهداری خوب میتوان از ایمنی دستگاه مطمئن شد و قطعات در زمان طولانی تری مستهلک خواهند شد.

3. پوشش دادن همه جوانب

باید توجه داشت که وظیفه تعمیرو نگهداری بین مدیریت ساختمان و شرکت تامین کننده خدمات مشترک است و هردو طرف در قبال کارکرد بهینه و ایمن تجهیزات مسئول هستند. شرکت تامین کننده خدمات موظف به در اختیار گذاشتن تجربه نیروی کار و قطعات است و مدیریت ساختمان وظیفه نگهداری محیط اطراف اسانسور را که شامل کف و دیوارهای اطراف اسانسور است را دارد و همچنین باید بصورت مرتب از کارکرد درست آسانسور مطمئن شود.  به دلیل اینکه مدیریت ساختمان به منزله چشم و گوش ساختمان است باید همواره گوش به زنگ شرایط ناامن باشد و در صورت مواجه شدن با این شرایط شرکت تامین کننده قطعات را مطلع سازد و دستگاه را تا رفع ایراد از مدار خارج کنند . به عنوان مدیرساختمان یا یک شهروند وظیفه شناس بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشیم :

·        درصورت مشاهده استفاده نادرست از تجهیزات به شخص خاطی هشدار داده شود.

·        اگر آسانسور در تراز طبقه توقف نکند احتنال پاگیر شدن و زمین خوردن یا برخورد با دیواره کابین آسانسور وجود دارد.

·        از کارکرد درست درها اطمینان حاصل شود و دقت شود که با فشار اضافی بسته نشوند.

·        توجه به نیاز افراد معلول و مسن

در صورت کارکرد غیر عادی و باسروصدا بهتر است با شرکت تامین کننده خدمات در میان گذاشته شود و در صورت احساس خطر و ناامنی بهتر است آسانسور به صورت صحیح تا رفع ایراد خاموش شود. یکی از اقدامات پیشگیرانه که برعهده  مدیریت ساختمان است حفظ درست محیط آسانسور است که باعث کاهش احتمال خرابی می گردد. تمیز نگهداشتن داخل کابین تمیز کردن سیل دربها و نوردهی مناسب راهروها و داخل کابین از این موارد هستند. دسترسی به موتورخانه نیز باید محدود باشد زیرا در داخل موتورخانه تجهیزات  الکتریکی در حال کار هستند و قطعات متحرک مکانیکی وجود دارند. در داخل موتورخانه هیچ تجهیزاتی به غیر از تجهیزات مختص به آسانسور نباید وجود داشته  باشد.بسیاری از آسانسورها از سیستم نرم افزاری بر پایه کامپیوتر اختصاصی استفاده میکنند که نیازمند ابزارهای خاص برای نگهداری و تعمیر هستند که فقط تولید کننده توان فراهم کردن آن ها را دارد.این بدین معنی است که :مشتری فقط می تواند ازشرکت فروشنده به عنوان نگهدارنده استفاده نماید و ممکن است مبلغ بالاتری به صورت ماهیانه پرداخت کند یا اگر قصد استفاده از شرکت دیگری را دارد باید مطمئن شود که نرم افزار سازگار با آن آسانسور را داشته باشد.

4. نتیجه گیری

در نهایت برای انتخاب یک شرکت تامین کننده خدمات برای تعمیر و نگهداری آسانسور باید شرکتی را انتخاب کرد که همواره و در تمام ساعات شبانه روز در دسترس باشد و در ساعات کاری خرابی های جزئی پیش آمده را در همان روز رفع کند. در هنگام  انتخاب باید دقت کرد که تامین کننده این خدمات دارای تجربه و افراد فنی کافی باشد . افرادی که بتوانند مشکلات الکتریکی،الکترونیکی و مکانیکی سیستم را تشخیص بدهند و توانائی رفع آن را داشته باشند.یک شرکت قوی  باید قطعات یدکی را همواره موجود داشته باشد: نه فقط قطعات کوچک  پر مصرف را ،بلکه قطعات بزرگ را نیز داشته باشد. شرکت باید با شما در تماس بوده و شما را در جریان نحوه کارکرد آسانسور قرار دهد و پس از هر بازدید کارهای صورت گرفته در آن مرحله را گزارش دهد.علاوه بر این باید این توانائی را داشته باشد که شما را در جهت سرمایه گذاری برای همگام شدن با تکنولوژی جدید راهنمائی کند تا ایمنی بالاتری حاصل شود.

((منبع : مجله دنیای آسانسور،شماره 59،بهار 94))

ارتباط با ما

دفتر مرکزی :

تلفن : 32227036-031

فکس : 89776407 - 021

مدیر بازرگانی : 09134895891

ارتباط با ما
دریافت مشاوره رایگان

دریافت مشاوره رایگان

 

 جهت کسب مشاوره رایگان در مورد هرکدام از محصولات سایت کافی است فرم زیر را تکمیل نمایید.

هرگونه پیشنهاد جدید کاری و یا در خواست محصولی غیر از محصولات موجود در سایت نیز با تکمیل فرم زیر قابل بررسی میباشد.

کارشناسان ما ظرف 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت

منتظر شما هستیم

با سپاس

03132227036

نام و نام خانوادگی * :

شماره تماس * :

متن پیام: