سرویس و نگهداری آسانسورها

کابین آسانسور

اهمیت دو چندان سرویس و نگهداری آسانسورها در شرایط بحران اقتصادی فعلی !

🔶رابطه نرخ ارز را با ارزش داراییهایمان باید جدی بگیریم. ما کشوری هستیم که بخش عمده ای از کالاهای مورد نیازمان از طریق واردات ازخارج تامین میشود.

🔷مواظب وسایل خانه از جمله آسانسور  باشیم.

در صورتیکه از آنها از جمله آسانسور بدقت بهره برداری نکنیم در آینده قدرت خرید و جایگزینی آنها را نخواهیم داشت.

🔶آسانسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که بخش عمده ای از قطعات آسانسور از خارج تامین میشود که رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد حتی آندسته از قطعاتی هم که در داخل تولید میشود یا قسمتی و یا مواد خام آنها وارداتیست.که هزینه تعمیر  آنها  ممکن است بلحاظ مالی ما را دچار مشکل کند که دقتی مضاعف میطلبد.

🔷یک آسانسور ۵ ایستگاه معمولی روتین که تا چند ماه پیش با ۵۰ ملیون جمع و آماده تحویل بود الان با همان قطعات و کیفیت  با ۵۰ در صد هزینه اضافی در کف قیمت و رنج قیمتی ۷۰ ملیون به بالا هم جمع نمیشود. که این افزایش قیمت دو تا سه برابری برای قطعات را هم شامل میشود.

🔶در استاندارد اروپایی en81 تاکید شده است که آسانسورها طبق چک لیستهای مربوطه ماهیانه یکبار بازرسی فنی و سرویس پیشگیرانه و روغنکاری باید بشوند. که برای آسانسورهای پرترافیک میتواند تا ماهی دو بار هم باشد چون در استانداردها همیشه حداقلها و کف گفته میشود.

🔷چند وقت پیش در بازدید اول از آسانسوریکه بتازگی قرارداد سرویس منعقد کرده بود طبق چک لیست و بازرسی از موتور متوجه شدم که فن موتور کارنمیکند که این باعث داغ شدن سیم پیچهای موتور شده بود که این موردعمر مفید سیم پیچ موتور را کاهش خواهد داد. که جایگزینی سیم پیچ نو با سوخته موتور هزینه سنگینی را به مصرف کننده تحمیل خواهد کرد.

بهر حال آسانسورهای مورد استفاده در ساختمانهای  مسکونی و اداری و غیره بایستی تحت سرویسهای دوره ای ماهیانه طبق چک لیستهای فنی قرار بگیرند تا از خرابی قطعات و پرداخت هزینه های گزاف جلوگیری بعمل آید.

✅ خیلی از ساکنین بصرف کارکردن آسانسور آن را بی نیاز از سرویسهای دوره ای میدانندکه تفکری باطل میباشد و در سیکل منطقی و فنی این تفکر جایگاهی ندارد. دقیقا مانند خودرویی که سوار میشویم و مرتبا باید روغن و آب و رادیاتور و ترمزها و کمک فنرها را و حتی چراغ راهنما و غیره را بررسی میکنیم تا از سلامت آنها مطمئن شویم ؛آسانسورهم بعنوان یک ماشین جابجایی عمودی از این قائده مسثنی نیست.

✍️داوود رضائی

جک و پاوریونیت هیدرولیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *