ایمنی در صنعت آسانسور

هنگام مطالعه مجله تکنولوژی آسانسور متوجه درگذشت یکی از همکاران و دوستان )آقای  مهندس جمشید پی (شدم که تاسف عمیق مرا در پی داشت.متاسفانه در بهار ۸۰ نیز ۱ تن از  همکاران سابقم در شرکت سابقم به نامهای آقایان محسن رحیمی و مرتضی ثابتی را نیز حین  کار نصب آسانسور از دست دادم)روان همیگیشان شاد( که در آنزمان اندوه و ملال شدید مرا  موجب شد که این اندوه هنوز هم با من همراه است. همیشه دغدغه مراعات اصول و مقررات حفاظتی در حین کار را داشته ام )متاسفانه فرهنگ  رعایت مقررات ایمنی در میان نصابان این حرفه چندان رایج نیست( متاسفانه این معضل را به اکثر حرف رایج در ایران میتوان نسبت داد. از طریق مجله و صحبت با آقای مهندس سخاوت متوجه برگزاری سمیناری در رابطه با  همین موضوع شدم که گویا اولین سمیناردر این زمینه است که هرچند دیر- ولی مثمرثمر  است. این آگاهی مرا بر آن داشت با توجه به مطالعات کتابها و مقررات ایمنی و همچنین تجارب  شخصی خودم که در مراحل مختلف اجرای آسانسور در این صنعت کسب نمودم- مقاله ای را  دراین خصوص تهیه کرده وتقدیم حضور کنم که امید وارم مثمر ثمر باشد. هر علم را که کار نبندی چه فایدت چشم از برای آن بود آخر که بنگری  در ارجاعات و توضیحات متن تلاش و کوششم را بر مستندات – دقت -خرد و استدلال  گذاشتم.

 با سپاس

 ایمنی در صنعت آسانسور

ایمنی درصنعت آسانسور را می توان به لحاظ کردن اصول و مقررات ایمنی توسط ناظران – مجریان- مهندسان-نصابان و کارگران در مراحل ذیل طبقه بندی نمود:

۰ -اجرای اصول ایمنی در محیط و سایتهای ساختمانی)اجرا(

۱ -پیش بینی در طراحی

۲ -نظارت بر رعایت اصول ایمنی و استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی در حین اجرای مراحل  نصب و راه اندازی آسانسور)نظارت(

۳ -اجرا و تداوم اصول و مقررات ایمنی در هنگام بهره برداری از آسانسور)سرویس و  نگهداری ماهانه و بازرسی سالانه(

۴ -اجرای اصول استاندارد و مقررات ایمنی در تولید قطعات آسانسور و لوازم با کیفیت آسانسور)تولید(

۵ -آموزش اولیه و مستمر اصول ایمنی

۶ -داشتن فرهنگ و روحیه اطاعت پذیری در اجرای اصول ایمنی )اجرای فردی(

 اجرای اصول ایمنی در محیط و سایتهای ساختمانی:

 مسولیت ایمنی 

– در هر کارگاه ساختمانی مجری موظف است اقدامات لازم به منظور حفظ و تامین ایمنی را  بعمل اورد . هر گاه یک یا چند کار فرما یا افراد خویش فرما بطور همزمان در یک کارگاه ساختمانی مشغول به  کار باشند –هر کارفرما در محدوده پیمان خود مسول اجرای مقررات ایمنی و  حفاظت کار میباشد .کار فرمایانی که بطور همزمان در یک کارگاه ساختمانی مشغول به کار  هستند باید دراجرای مقررات مذکور با یکدیگر همکاری نموده و مجری یا پیمانکار اصلی نیز  مسول ایجاد هماهنگی بین آنها میباشد .برقراری بیمه مسولیت مدنی و شخص ثالث از مسو لیتهای  مجری –کارفرماومسولین مربوطه نمی کاهد. در کارگاه ساختمانی با زیر بنای بیش از ۲۱۱۱متر مربع یا با ارتفاع بیش از ۰۷ متر از روی پی  ویا داشتن حداقل ۱۴ نفر کارگر و همچنین در گود برداری بیش از ۲ متر از کف گذر –مجری  موظف به تعیین مسول ایمنی و معرفی وی به کارکنان و مهندس ناظر میباشد.تعیین و حضور مسول  ایمنی در کارگاه رافع مسو لیتهای قانونی مجری و مسو لین مربوطه نمی باشد. کار فرما نباید به هیچ کارگری اجازه دهد که در خارج از ساعت عادی کار –به تنهایی  مشغول به کار باشد.)۰۱-۰-۴-۶ مقررات ملی ساختمان(

 جلوگیری از سقوط افراد: قسمت های مختلف کارگاه ساختمانی و محوطه اطراف آن از قبیل پلکانها –سطوح شیبدار –دهانه

های باز در کف طبقات –چاههای آسانسور –اطراف سقفها و دیوارهای باز و نیمه تمام طبقات- محلهای عبور لوله های عمودی تاسیسات-چاههای در دست حفاری آب و فاضلاب-کانالها-اطراف  گود برداریها –گودالها –استخرها و غیره که احتمال خطر سقوط افراد را در بر دارد باید تا زمان  پوشیده شدن و محصور شدن نهایی یا نصب حفاظها و نرده های دائم و اصلی به وسیله پوششها یا  نرده های حفاظتی محکم و مناسب حسب موردبا استفاده از شبرنگها-چراغها وتابلو های هشداردهنده  مناسب و قابل رویت در طول شب و روز به طور موقت حفاظت گردند. در کلیه موارد فوق چنانچه احتمال سقوط و ریزش ابزار کار یا مصالح ساختمانی وجود داشته باشد باید موقتا نسبت به نصب  پاخورهای مناسب اقدام گردد.

 پا خورهای چوبی:

پا خور چوبی حفاظی است قرنیز مانند که باید در طرف باز سکوهای کار جهت جلو گیری از  لغزش و ریزش ابزار کار و مصالح ساختمانی نصب گردد.پا خورها باید از چوب مناسب به  ضخامت حداقل ۴٫۱ سانتیمتروبه ارتفاع ۰۴سانتیمتر باشند .در صورت استفاده از ورق فلزی لبه های  آن نباید تیز و برنده باشد.

 دستگاههای بالا بر : هر وسیله باربر دارای ظرفیت بار مجاز و همچنین سرعت کار مطمئن و مشخصی است که باید این  مشخصات بر روی تابلوئی درج ودر محل مناسبی بر روی دستگاه نصب شود . باری که حمل  میشود و سرعت کار بالا بر به هیچ وجه نباید از ظرفیت بار و سرعت کار مطمئن آن بیشتر باشد. کلیه پیچ و مهره ها در دستگاههای بالابر باید به ترتیبی باشند که طول پیچ به اندازه کافی بوده و در  صورت لزوم بتوان مهره ها را آچار کشی و محکم نمود. همچنین پیچ و مهره های قطعات متحرک  باید دارای واشرهای فنری باشندتا از شل شدن مهره ها جلو گیری بعمل اید .

-قالب دستگاههای بالابر باید مجهز به شیطانک باشدتا مانع جدا شدن اتفالی بار از آن  گردد.همچنین حداکثر باری که میتوان به وسیله آن بلند نمود به طور واضح بر روی  آن حک شده باشد.

 داربست:

داربست سازه ای است موقت شامل یک یا چند جایگاه اجزای نگهدارنده تکیه گاهها اتصالات که در  هنگام اجرای عملیات ساختمانی به منظور دسترسی به بنا و حفظ و نگهداری کار گران مورد استفاده  قرار میگیرد. تخته های چوبی که برای جایگاه داربست مورد استفاده قرار میگیرند باید صاف بدون هرگونه زائده  و برجستگی و عاری از از مواد لغزنده و چسبنده باشد .کلیه تخته ها باید دارای ضخامت یکسان بوده و حداقل دارای ۱۴ سانتی متر عرض و ۴ سانتیمتر ضخامت باشند و طوری در کنار یکدیگر قرار  داده و مهار بندی شوندکه به هیچ وجه جا بجا نشده و ابزار و مصالح از بین آنها به -پایین سقوط  ننماید . همچنین عرض جایگاه باید حداقل ۴۱ سانتیمتر و فاصله تکیه گاههای تخته ها حد اکثر ۱۴۱ سانتیمتر باشد.)۰۱-۶-۱-۳ مقررات ملی ساختمان( داربست باید در فاصله های مناسب عمودی و افقی به طور محکم به ساختمان متصل و مهار گردد  تا از لرزش و نوسان آن در حین کار جلو گیری بعمل آید. هنگام کار بر روی داربست حتما بایستی از کمر بند ایمنی دارای قالب محکم )مجهز به  شیطانک(که به نقاط ثابت سازه اصلی مهار شده است استفاده نمود.

 پیش بینی در طراحی:

الزامات دراین بخش عبارتند از:

۰ -انتخاب نوع آسانسور :باتوجه به محل و میزان استفاده از آسانسور و سرعت آن انتخاب  میشود . بدیهی است که آسانسورهای مسکونی –تجاری –اداری –باربر-خودرو بر- بیماربرهر  کدام طراحی مختص به خود را دارد .رعایت الزامات استانداردی در این مرحله بسیار مهم میباشد.بطور مثال آسانسور در اصفهان  مختص حمل بیمار)برانکارد بر( اندازه و طراحی مخصوص  به خود را دارد .به طور یکه باید دارای مشخصات زیر باشد:

ابعاد کابین:۱۱۰۱*۱۱۰۰میلی متر باشد.

حداقل عرض باز شو درب:۸۱۱میلی متر باشد. که این خود در ابعاد چاهک بایستی مد نظر قرار گیرد.

۱ -تعبیه محل آسانسور:با توجه به نوع آسانسور انتخاب میشود .

بطور مثال در آسانسور های خانگی حداکثر فاصله پیاده روی از در ورودی ساختمان  برای سوار شدن به آسانسور در هر طبقه ۳۱متر میباشد که بایستی در جانمایی آسانسور  لحاظ شود.

راهرو های مقابل آسانسور هاباید مطابق ابعاد مندرج در جدول )۰۴-۱-۲-۰-۳مقررات  ملی ساختمان( باشد.

در صورتیکه دیواره های اطراف چاه آسانسور بتنی باشد طراح در محل های مورد نیاز  صفحات آهنی یا پروفیل های فلزی مخصوص جهت نصب اجزای آسانسور پیش بینی  نماید.

۳ -نیروها و بارهای وارده بر آسانسور:

کلیه قطعات و اتصالات سازه ای مرتبط با آسانسور باید به گونه ای طراحی و اجرا شوند  که بار های اعمال شده توسط وزن سیستم متحرکه-قسمت های متحرک آسانسور-نیروهای  وارده از ریلها هنگام عملکرد ترمز ایمنی –نیرو های وارده به ضربه گیرها-اثرات ضربه  ای بارها-اثرات زلزله و سایر بارها را تحمل نماید.

۴ -اثرات ضربه ای بارها

برای منظور نمودن اثرات ضربه ای بارها در آسانسورها کلیه نیروهای ایجاد شده در اثر  حرکت آسانسورها در همه جهات باید به مقدار صد در صد افزایش داده شوند.

۵ -نیروهای وارده بر سازه ساختمان:

نیروهای استاتیکی و دینامیکی ناشی ازوزن و حرکت آسانسور اثرات دینامیکی ناشی از ارتعاش موتور آسانسور  اثرات ناشی از ضربات وارده از حرکت و ترمز آسانسور  اثرات ناشی از زلزله

۶ -موتورخانه )در صورت وجود(: بهترین محل موتورخانه در بالای چاه است.هر چند که ممکن است به دلیل پاره ای  محدودیت ها موتور خانه درپایین یا کنار چاه آسانسور باشد. فضای موتور خانه باید به اندازه ای باشد که امکان جای دادن تجهیزات –فضای مناسب  جهت تردد ایمن افراد و تعمیرات احتمالی را دارا باشد. درطراحی موتور خانه بایستی ابعاد استاندارد رعایت شود )۰۴-۱-۲-۴ مقررات ملی  ساختمان( بطور مثال تردد از آن تحت هر شرایطی با ایمنی کافی و بدون نیاز به داخل شدن در

محوطه های خصوصی فراهم باشد . راههای دسترسی به موتور خانه و خود ورودیها باید حدالل ۷٫۰ متر ارتفاع داشته باشند .

در صورت وجود مانعی با ارتفاع کمتر از ۳٫۱ متر این اندازه گیری از کف بعمل میاید .

۷ -دیوارها و سقف چاه اسانسور : باید از مصا لح مقاوم در برابر آتش )تحمل حداقل یک ساعت (ساخته شوند .نیروهای وارد

بر سقف چاه که شامل بارهای استاتیک و دینامیک قطعات ثابت و تجهیزات متعلق به آسانسور به علاوه ظرفیت ان بر سقف چاه آسانسور وارد میشود که بایستی در طراحی  سازه و سقف چاه لحاظ شود . چاه منحصرا برای آسانسور استفاده شود )۱۵-۳-۳ مقررات ملی ساختمان(

 نظارت بر رعایت اصول ایمنی و استفاده از لوازم و تجهیزات ایمنی  در حین اجرای مراحل نصب و راه اندازی آسانسور:

هر کار فرما بایستی خود و یا نماینده ای را جهت نظارت بر استفاده از لوازم ایمنی و  مراحل نصب و راه اندازی ایمن آسانسور به کار بگمارد.

 وسایل حفاظت فردی:

وسایلی است از قبیل کلاه ایمنی -کفش و پوتین ایمنی –ماسک تنفسی-نقاب و عینک  حفاظتی –کمر بند ایمنی-طناب مهار-دستکش ایمنی و لباس ایمنی که کلیه کارگران افراد  خویش فرماو سایر کسانیکه در کار گاه ساختمانی فعالیت و یا به دلیلی وارد کارگاه  ساختمانی میشوند باید متناسب با نوع کار خود آنها را مورد استفاده قرار دهند.این وسایل توسط کارفرماتهیه و در اختیار آنها قرار میگیرد.)۰۱-۳-۰-۰ مقررات ملی ساختمان(

 کلاه ایمنی :

در کلیه کارهای ساختمانی که در آنها احتمال وارد آمدن صدماتی به سر افراد در اثر  سقوط وسایل – تجهیزات و مصالح و یا برخورد با موانع وجود دارد باید از کلاه ایمنی  استاندارد استفاده شود .)۰۱-۳-۱-۰ مقررات ملی ساختمان(

 کمربند ایمنی و طناب مهار :

برای کار هایی از قبیل جوشکاری و سیم کشی و یا هر نوع کار دیگر در ارتفاع – مانند  دیوارها چاههای آسانسور و به طور کلی هر محلی که امکان تعبیه سازه های حفاظتی  برای جلوگیری از سقوط کارگران وجود نداشته باشد – باید کمربند ایمنی و طناب مهار از  نوع استاندارد تهیه ودر اختیار آنان قرار داده شود. قبل از هر بار استفاده از کمربند ایمنی و طناب مهار کلیه قسمتها و اجزاء آن باید از نظر  داشتن خوردگی – بریدگی ویا هر نوع عیب دیگر مورد بازرسی قرار گیرد.

-کارگران شاغل در چاه آسانسور هنگام کار بایستی حتما از کمربند ایمنی که قالب آن به  سازه اصلی مهار شده باشد استفاده کنند.

 کفش و پوتین ایمنی:

برای کلیه کارگرانی که هنگام کار پاهایشان در معرض خطر برخورد با اجسام داغ و  برنده و یا سقوط اجسام قرار دارند-باید کفش و پوتین ایمنی استاندارد متناسب با نوع کار و  خطر های مربوطه تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.همچنین کارگرانیکه در معرض خطر  برق گرفتگی قرار دارند – باید دارای کفش ایمنی مخصوص عایق الکتریسیته باشند.)۰۱-

۵-۳-۰ مقررات ملی ساختمان

 لباس کار :

در تمام محلهای کار باید لباس کار تمیز و متناسب با نوع کار و خطر هایی که کارگر با  آن مواجه است در اختیار وی قرار گیرد. به علاوه لباس کار باید طوری تهیه شود که  موجب بروز حادثه نشود و کارگر بتواند با آن براحتی وظایف خود را انجام دهد.)۰۱-۳-

۸-۰ مقررات ملی ساختمان

-لباس کار بایستی متناسب با بدن کارگر استفاده کننده بوده و هیچ قسمت آن آزاد نباشد. جیب های آن کوچک و تعداد آنها کم باشد.همچنین شلوار آن باید بدون دوبل باشد.

 دستکش حفاظتی:

برای حفاظت دست کارگرانی که با اشیاء داغ- برنده یا تحریک کننده پوست سرو کار  دارند –باید از دستکش های حفاظتی استاندارد استفاده کنند.)۰۱-۳-۷-۰ مقررات ملی  ساختمان(

-کارگرانی که با دستگاه مته برقی و یا سایر وسایلی کار میکنند که قطعات گردنده آنها  احتمال در گیری با دستکش آنان را دارد نباید از هیچ نوع دستکشی استفاده نمایند.

 موارد ایمنی در نصب و را ه اندازی آسانسوربه شرح ذیل میباشد:

۱ -اجرای آهنکشی: برای جابجایی آهن آلات سنگین حتما بایستی از دستگاه بالا بر استفاده نمایند.

-نصب داربست محکم وایمن جهت اجرای کار الزامی است .

-استفاده از دستکش –کلاه ایمنی –کمربند ایمنی -کفش ایمنی و لباس کار طبق شرایط گفته  شده الزامی میباشد.

-بدیهی است در کلیه مراحل نصب آسانسور حضور دو نفر کارگر باهم و همزمان جهت  اجرای کار الزامی و مهم است و بایستی از اجرای تکنفره کار جدا پرهیز نمود.

-اگر بجای داربست از تخته های بنایی استفاده میشود این تخته ها بایستی محکم دارای  تحمل بار کافی – ثابت و مهار شده و دارای شرایط ذکر شده باشند.

– روشنایی کافی محل کارسیم ارت دستگاه جوش بایستی حتما به ارت ساختمان وصل و بر قرار شده باشد.

۲-نصب درب و ریل:

درهنگام اجرای این مرحله بایستی نکات ایمنی ذیل را مد نظر داشت:

-نصب داربست و موجود بودن آن استفاده از کمر بند ایمنی

-استفاده از تجهیزات حفاظتی ذکر شده

-ارت بودن دستگاه جوش و آهن کشی سازه اصلی آسانسورروشنایی کافی محل کاراجرای کار بصورت حداقل دو نفره ستفاده از تخته بنایی باشرایط ذکر شده

۲-کنترل مراحل اجرای کار آهنکشی و نصب درب و ریل :

-کنترل کننده حتما بایستی از وسایل حفاظتی ذکر شده مخصوصا کمربند و کلاه ایمنی استفاده  نماید.

-قبل از بر چیدن داربست بایستی کار کنترل صورت گیرد تا کنترل کننده بتواند از داربستکار بایستی توسط حد اقل دو نفر صورت گیرد.

برای ایمنی بیشتر و انجام صحیح و دقیق اندازه گیریها استفاده کند.

-در صورت نبون داربست حتما بایستی از تخته های بنایی محکم و با شرایط ذکر شده  استفاده کنند.

– بدیهی است که در صورت موجود نبودن داربست و تخته بنایی در محل کنترل نبایست  کار کنترل صورت گیرد و کنترل کننده محترم برای حفظ جان خود و دیگران و همچنین  انجام دقیق کار بایستی در انجام خواسته خود صبور پیگیر و جدی باشد.

۳-اجرای نصب مکانیکال و الکتریکال:

 اجرای نصب مکانیکال:

– استفاده از تجهیزات حفاظتی

– ارت بودن سازه اصلی آسانسور

– اجرای کار با حد اقل دو نفر

– پرهیز از عجله و تمام کردن سریع کار

– استفاده از ابزار کار ایمن و استاندارد

– آگاه بودن از خطرات کار و پیشگیری از حوادث احتمالی

– استفاده از جرثقیل و بالابر جهت بلند کردن و جابجایی وسائل سنگین

– آگاهی از مراحل دقیق کار

– روشنایی کافی محل کار

– جهت مهار کردن قاب وزنه و کابین حتما بایستی از کمربند و تسمه مهار سالم استاندارد  ایمن و بدون هیچگونه پارگی و خوردگی و با تحمل وزن کافی استفاده کرد .

– در صورت استفاده از سیم بکسل بجای کمربند مهار بایستی موارد ذیل را مد نظر قرار  داد:

a )قطر سیم بکسل انتخابی برای مهار کار مناسب باشد.

b )تعداد کرپی استفاده شده جهت محکم نمودن سیم بکسل بایستی حداقل ۵ عدد باشد

c )محکم نمودن سیم بکسل توسط کرپیها بایستی بگونه ای باشد که وزن مهار شده بر روی تمام

سیم بکسلها پخش شود و کشش و خمش بکسلها یکسان باشد بگونه ای که بر روی یک بکسل

فشارو کشش بیشتری وارد نشود و روی بکسل دیگر کمتر –چون باعث فشار بیشتر روی  یک بکسل ودر نهایت پارگی بکسل تحت فشار شده و ایجاد حادثه مینماید. در مهار کردن سیم بکسل به گوشه های سازه بایستی حتما از شگل استاندارد استفاده کرد و  از مهار سیم بکسل توسط کرپی به گوشه های تیز و برنده پرهیز نمود چون باعث پارگی سیم  بکسل میگردد.

– هنگام مهار کابین حتما بایستی پاراشوت نصب شده و زیر بار باشد.

– هنگام بکسل ریزی بایستی از قرقره استفاده نمود که هم از سقوط سیم بکسل جلو گیری  شود و هم از تاب خوردن آن .

– قالب سقف موتور خانه بایستی تحمل وزن حدالل ۴٫۰ تن را داشته باشد.

– قالب جرثقیل بایستی حتما مجهز به شیطانک باشد تا از درآمدن بار از قالب جلو  گیری شود

– تیر فور استفاده شده بایستی قبل از کار حتما بازدید شده و تحمل بار تحمیلی را داشته  باشد.

– در اجرای نصب موتور در آسانسور های بدون موتورخانه –حتما بایستی طبقه زیرین  نصب موتور در داخل چاهک توسط تخته های بنایی بصورت محکم پوشیده -مهار و  محکم شود تا زیر پای نصاب در داخل چاه در بالا حفاظ مناسب داشته باشد.

– استفاده از کمر بند ایمنی دارای قالب محکم و مجهز به شیطانک و متصل به سازه  اصلی که ایمن مهارشده باشد الزامی میباشد.

– هنگام کار بر روی کابین چون کابین زیر بار میباشد بهتر و ایمنتر است که کابین در  پایین چاه قرار داشته باشد.

– در چاههای با عرض و طول زیاد که دارای فضای خالی در اطراف کابین میباشد  بایستی در قسمت منافذ بلاخص وجه مایل به قاب وزنه دارای مهار جلو گیری از  سقوط باشد.

– تا بستن تمامی سر بکسلها نبایستی کابین و قاب وزنه را از مهار خارج کرد .

– کار آسانسور کاری گروهیست و تمام افراد بایستی مهارتهای کار گروهی را بلد باشند و  خود را مجاب به الزامات کار گروهی بکنند.

 در اجرای مرحله الکتریکال بایستی موارد ذیل را لحاظ نمود.

۰-اطمینان از اتصال سیم ارت به ارت اصلی ساختمان .

۱-در اجرای مرحله ریویزیون ابتداء بایستی کلید استپ را در مدار قرار داد.

۲-نصب کلید استپ بر روی کابین و در چاهک در ابتدا الزامی میباشد.

۳ -در مدار قرار دادن تمامی سری ایمنی های آسانسور الزامی میباشد.

۴-در سیم کشی مدار بایستی از رنگهای مختلف برای سیم کشی قسمتهای مختلف  استفاده کرد.

۵ -از پل کردن سری ایمنی مدار جدا بایستی پرهیز کرد.

۶-نصب گارد فلکه های گیر بکس و هرز گرد بلاخص بر روی کابین الزامی میباشد.

۷-از اتصال مستقیم کابل سه فاز به تابلو فرمان بدون نصب جعبه سه فاز بایستی  پرهیز کرد.

۸-از اتصال سیم ارت به تابلو فرمان بایستی مطمئن بود.

۰۱-از اتصال سیم ارت به نول و استفاده از سیم نول بجای ارت جدا بایستی پرهیز  کرد.

۰۰-نصب سری ایمنی آسانسور کاریست روتین و لذا بایستی از ایجاد نو آوری   باالخص در سری ایمنیها جدا پرهیز کرد.

۰۱-پیروی از تو صیه های تابلو ساز و مطالعه دفترچه های دستی میتواند راه گشا  باشد.

۰۲-از ایستادن بر روی کابین در سرعت نامی و سرعتی غیر از سرعت ریویزیون  بایستی اجتناب کرد.

۰۳-از چسب زدن سیم های بریده شده بجای استفاده از ترمینال بایستی اجتناب کرد.

۰۴-مدارات قسمتهای مختلف آسانسور بخصوص تابلو فرمان دارای ولتاژهای مختلفی  میباشندکه بایستی در هنگام ولتاژدهی به آنها نهایت دقت را کرد تا به مدارات داخلی  آسیب نرسد.و همچنین ایجاد حادثه نکند.

۰۵-قبل از زیر بار انداختن آسانسور بایستی از آچار کشی و محکم بودن تمامی پیچ و  مهره های لوازم مطمئن بود.

۰۶-برای سیم کشی قسمتهای مختلف بایستی از قطر سیم های مناسب استفاده کرد تا  از آسیب به مدار و آتش سوزی جلوگیری بعمل آید.

 اجرای اصول و مقررات ایمنی در هنگام بهره برداری از آسانسور )سرویس  ماهیانه وبازرسی سالیانه(:

-استفاده از چک لیستهای استاندارد هنگام سرویس ماهیانه که مطابق با استانداردهای  en81باشد.

-بررسی تمام مدارات سری ایمنی از لحاظ در مدار بودن و کارکرد استاندارد.

-کار سرویس های دوره ای حتما بایستی به صورت دو نفره صورت گیرد.

-بررسی موارد روی کابین حتما بایستی با سرعت ریویزیون صورت گیرد.

-از محکم بودن اتصالات و پیچ و مهره ها بایستی مطمئن بود.

-زیر بار قرار دادن دوره ای سیستم نجات اضطراری در صورت موجود بودن.

-پرهیز از عجله و سرعت در سرویسهای دوره ای.

-آموزش مداوم و مستمر استفاده کنندگان از آسانسور.

-آگاه کردن استفاده کنندگان از آسانسور از خطرات احتمالی و رعایت موارد ایمنی  استفاده ا زآسانسور.

-اطمینان از انبارنکردن وسایل و لوازم غیر از آسانسور در موتور خانه اطمینان از کفایت روغن موتوراطمینان از عدم خوردگی سیم بکسلها

-بازرسی سالیانه از آسانسور توسط شرکتهای بازرسی و بر طرف نمودن عدم  مغایرتها.

 جهت خارج نمودن کابین از پاراشوت کابین بایستی به پایین ترین توقف منتقل شده  سپس سرویسکار به زیر کابین رفته و کابین را از پاراشوت خارج کند.

 اجرای مقررات و اصول ایمنی در تولید لوازم با کیفیت آسانسور: بدیهی است که رعایت الزامات استانداردی در تولید قطعات آسانسور متضمن حقوق  نصابان و بهره برداران از آسانسور خواهد بود. که ضمانت اجرای این مرحله بر عهده شرکتهای تولیدی و اداره استاندارد میباشد. قطعات با استانداردهای اداره استاندارد و استاندارد en81 منطبق بوده و این ضمانت  بایستی در مراحل استفاده از این قطعات نیز بدست آید و فقط مختص مرحله تولید  نباشد .

 در واقع ایمنی یک فرایند مستمر است نه یک قرارداد اولیه.

نکات ایمنی جهت استفاده کنندگان از آسانسور:

استفاده کنندگان از آسانسورها و مسافرین بایستی به نکات ذیل توجه داشته باشند:

 سیگنالها و علائم رسیدن آسانسور به سر طبقه را مشاهده کرده و گوش دهید.

)از رسیدن آسانسور به سر طبقه کاملا مطمئن شوید.( سپس سوار شوید.

 از شرایط سلامتی خود جهت سوار شدن به آسانسور )مثل افت فشار (آگاه باشید.

 ابتدا اجازه بدهید که دربها بطور کامل باز شده و مسافرین پیاده شوند سپس سوار  شوید.

 هنگام آتش سوزی یا زلزله بهیچ عنوان از آسانسور استفاده نکرده و با پله جابجا  شوید.

 جهت باز نگهداشتن درب کابین حتما از دگمه open Doorاستفاده کنید و درب را به  زور باز نگه ندارید.

 هنگام رسیدن آسانسور به سر طبقه و باز نشدن درب از دگمه open Door استفاده  کنید.

 هنگام گیر کردن در کابین آرامش خود را حفظ کرده و بافشردن دگمه زنگ از  دیگران کمک بخواهید.هوای کافی جهت تنفس در داخل کابین و چاه موجود میباشد.

 هنگام گیر کردن در کابین در بین طبقات بهیچ وجه سعی نکنید درب کابین را باز  کنید چون در بین طبقات هستید و کار خطرناکی میباشد.

 هنگام پیاده شدن از آسانسور کف طبقه را ببینید –آسانسور ممکن است بطور کامل  کف طبمه نایستاده باشد.

 از پریدن به بالا و پایین در داخل کابین پرهیز کنید.

 ایمنی در پله برقی

– قبل از راه اندازی پله برقی ها نسبت عملکرد کلیه سیستم های ایمنی باید اطمینان حاصل

)۱-۷-۲-۰۴(.نمود

– در محل ورود وخروج دستگیره به نرده های دو طرف پله باید محافظ دست یا انگشت یا  اشیای خارجی تعبیه نمود.)۰۴-۲-۷-۲)

– پله برقی باید به سیستم ترمز مطابق با استانداردهای پله برقی یا استانداردهای معتبر بین  المللی مجهز باشد

)۳-۷-۲-۰۴(.

– کنترل کننده مکانیکی سرعت )گاورنر (جهت تشخیص ازدیاد یا کاهش سرعت مجاز باید در  ساختار پله برقی پیش بینی گردد.)۰۴-۲-۷-۴)

– جهت تولف اضطراری پله برقی دگمه ترمز رنگ قابل رویتی در گوشه پایین سمت راست  وروردی و خروجی پله برقی باید نصب گردد.)۰۴-۲-۷-۵)

– در هنگام شکستن پله –گیر کردن مانعی بین پله ها یا بین پله ها و صفحه شانه ای و پاره  شدن زنجیر اتصال پله ها به همدیگر باید بوسیله حسگر هایی جداگانه حرکت پله متوقف

)۶-۷-۲-۰۴(.گردد

– سر تا سر اجزای پله برقی باید در کلیه ساعات کارکرد با روشنایی یکنواخت بیش از ۴۳ لوکس رو شن شود.)۰۴-۲-۷-۰۱)

– در سطح ورودی و خروجی پله برقی باید تابلو های قابل رویت و مقاومی حاوی نکات ایمنی  و هشدار دهنده زیر نصب شوند:

a .توجه

b .مخصوص عبور افراد

c .مواظب کودکان باشید

d .دستگیره ها را بگیرید

e .به کناره ها تکیه نکنید

f .بر روی پله برقی ندوید

g .خانمهای چادری مواظب چادر خود باشند تا در لای پله گیر نکند.

– تمام فضا های پله برقی که نیاز به بازرسی یا تعمیر دارند باید دارای درهایی باشند که در  شرایط عادی بسته باشند.)۰۴-۲-۷-۰۱)

– کناره ها و زیر مهاریهای اصلی باید از مواد مقاوم به حریق ساخته شوند

– در صورت وجود دربهای ضد حریق قبل از روشن شدن پله برقی –مسول مربوطه باید از  قفل نبودن این درها اطمینان حاصل نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *