درج نام شرکت سازنده آسانسور

سایت سازمان نظام مهندسی تهران در خروجی سایت خود خبری,مبنی بر الزام درج نام شرکت سازنده آسانسور ( شرکت آسانسور در اصفهان )  در بدو صدور پروانه ساختمانی را داده است.

متن نامه رییس کمیسیون سلامت شورای شهر مبنی بر الزامی شدن مصوبه شورای عالی استانها مبنی بر درج نام شرکت آسانسور در پروانه ساختمانی میباشد.

این پیشنهاد از طرف سندیکای آسانسور و پله برقی به شورای شهر داده شده است, که ظاهرا جهت مقابله با اجرای آسانسور بصورت اجرتی و خریدن اجناس توسط کارفرما و در نهایت اخذ گواهی استاندارد توسط شرکت آسانسور(بخوانید مهر فروشی)  پیشنهاد شده است.

اقدامی  دیر ولی بسیار بجا و شایسته  در خور تقدیر میباشد.

اما نکاتی چند پیرامون این خبر و اصل موضوع قابل اعتنا و بررسی میباشد:

۱-مصوبات شورای عالی استانها در حد نظارت و مشورت میباشد و هیچ الزام قانونی را ایجاد نمیکند یعنی در واقع برای شهرداریها ضمانت اجرایی ندارد.

مصوبات شورای عالی استانها در صورتیکه بصورت لایحه به مجلس و دولت ارسال شود پس از تبدیل شدن به قانون, الزام اجرایی را ایجاد خواهد کرد.

۲- فقط اکتفا شده است به درج نام شرکت سازنده آسانسور در پروانه ساختمانی و لی گفته نشده است که در ابتدای صدور پروانه,در واقع درج نام میتواند در هر مرحله از صدور پروانه ساختمانی صورت گیرد چون مشکل اصلی در بدو صدور است در واقع این بدو صدور پروانه است که از فرایند پدیده مذموم مهر فروشی و اجرای اجرتی کار جلوگیری میکند.

۳- در متن نامه آمده که شرکتهایی را که سندیکا معرفی میکند, خب از ظاهر امر مشخص است که شرکتهایی که عضو سندیکا میباشند, خب شرکتهایی که عضو سندیکا نیستند ولی پروانه طراحی و مونتاژ از سازمان صنعت دارند چه؟

آنها از گردونه این طرح خارج خواهند بود؟, نباید فراموش کنیم که شما در مراجعه به سازمان صنعت جهت اخذ پروانه طراحی, کارشناسان این سازمان بارها تذکر داده و یادآوری میکنند که هیچ نیازی به اخذ مجوز و عضویت در سندیکا و اتحادیه و هر نهاد دیگری جهت اخذ گواهی طراحی, نیاز نمیباشد و خود را مستقل از این نهادهای صنفی میدانند؛ حالا چطور شرکتهای دارای پروانه معرفی شده توسط سندیکا داخل لیست باید باشند.؟

بهتر است اگر قرار است لیستی تهیه شود از شرکتهای دارای پروانه طراحی، به لیست اعلامی از طرف سازمان صنعت بعنوان مرجع صدور گواهی,اکتفا شود.

۴-آیا فقط درج نام کافیست یا نه بایستی نقشه های جانمایی و طراحی آسانسور نیز ارایه شود ؟

چه تضمینی جهت جلوگیری از ارایه قرادادهای کاذب و صوری و نقشه های صوری وجود دارد؟مرجع تطبیق نقشه های ارایه شده و بررسی نقشه و مطابقت با دیگر نقشه های فازهای مرحله صفر -یک -دو-سه ساختمان ، چه مرجعی خواهد بود.؟

۵-آیا موقعیت جغرافیایی شرکت در درج نام در پروانه ساختمانی تاثیر دارد؟ خب وضعیت مناطقی که بکر بوده و پتانسیل ساخت و ساز در آنها بالا میباشد بچگونه است؟

طرح کار فی نفسه خوبست ولی باید حتما آسیب شناسی شده  و در بوته نقد و آزمایش قرار گیرد.

از اقدامات شتابزده و هیجانات کاذب ناشی از تفکر پیروزی درمقابل رقیب بجد باید پرهیز کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *